Mededeling

Vanaf dinsdag 2 juni zal onze kleuterschool volledig terug open gaan en de lagere school op 8 juni.  Het einde van de schooltijd verschuift van 15.35 uur naar 14.30 uur. De kleuters blijven op school (en dit in de klas) eten. Onze instappers (1KD, 1KE en 1KF) kunnen met de klasjuf afspraken maken om een halve dag naar school te komen. Voor de lagere school zal het aankomende week (week van 2 juni) nog opvang zijn en les voor 1ste, 2de en 6de leerjaar.  

Vanaf vandaag kan je u digitaal aanmelden voor de inschrijving van uw kind schooljaar 2020 - 2021. Meer info hierover kan je vinden op de pagina Inschrijven en maximumcapaciteit of via onderstaand artikel  Aanmelding schooljaar 2020-2021  

 

 

 

kindje met verf aan handjes1

zorg

  

  ZORG

Sociaal- emotioneel werkboek voor kinderen

Geschreven door Joris Evens

Wat is het?

Een sociaal-emotioneel werkboek voor kinderen.

De wereld van je kind staat op zijn kop! En dat is niet altijd makkelijk. Misschien heeft het meer last van een verdrietig, bang of boos gevoel? Maakt het zich vaker zorgen of heeft het last van stress? Met dit doe-boekje help jij je kind in deze moeilijke periode om zich goed te voelen.

Voor wie? Kinderen in de lagere school

Wat? Info op maat en allerlei doe-opdrachtjes en oefeningen

Waarom? Gedachten en gevoelens van je kind bespreekbaar te maken

Welbevinden van je kind bevorderen

TIP! Hoewel kinderen zelfstandig met het boekje aan de slag kunnen, raden aan om het boekje SAMEN met je kind te lezen.

Downloaden je boekje via deze link: https://bit.ly/knaplabcoronaboekje

Structuurkaarten helpen ouders de dag indelen

Geschreven door Joris Evens

Hoe werken ouders samen met hun kind aan structuur?

  • Denk samen na over jullie dagindeling: wat staat er vandaag op het programma en wanneer?
  • Spreek af wat jullie samen doen, en wat alleen.
  • Pas indien mogelijk de dagindeling van de school toe en plan de dag in 7 blokken: voormiddag deel 1, voormiddag pauze, voormiddag deel 2, middag, namiddag deel 1, namiddag pauze, namiddag deel 2. Plan activiteiten zoals eten, spelen, taken maken, speeltijd, schermtijd, lezen … in.
  • Krijgt jouw kind schooltaken waarbij het hulp nodig heeft? Organiseer wat haalbaar is. Niet het aantal uren is in deze uitzonderlijke situatie het belangrijkst, wel regelmatig de leerstof herhalen.
  • Probeer elke dag dezelfde structuur aan te houden. Zo weet je kind wat er verwacht wordt en kan het beter wennen aan de nieuwe situatie thuis.
  • Kan je zelf je werk in blokken indelen? Stem jouw werktijd en de taken van je kind op elkaar af. Pauzeren kan samen, opnieuw aan de slag gaan ook.
  • Sta als ouder open voor feedback van je kind. Wat lukt, wat niet? Pas de dagindeling aan indien nodig.
  • Geef je kind een compliment wanneer het goed bezig is. Moedig het extra aan wanneer het moeizaam gaat.
  • Wees mild. Verwacht als ouder geen perfectie. Er zullen altijd dingen zijn die moeilijker lopen.

 

Hoe maak je structuurkaarten gebruiksklaar?

  • Download structuurkaarten.
  • Druk ze enkelzijdig af of ontwerp zelf met je kind structuurkaarten. (tekenen, kleuren en uitknippen)
  • Kies de kaartjes die je wil gebruiken. Knip ze uit.
  • Hang ze in de gewenste volgorde, op een centrale plaats in huis.

Bron: klasse.be

Mogelijke alternatieven voor de lessen

Geschreven door Joris Evens

Tot aan de paasvakantie zal er geen les gegeven worden. Er wordt ons gevraagd om alternatieve leermethodes aan te bieden en dit in eerste instantie via de elektronische weg. 

Wij hebben voor het kleuteronderwijs en het lager onderwijs een verzameling gemaakt met links naar educatieve websites, interessante apps,.... Deze twee documenten kan je in bijlage vinden en zullen ook via de website worden aangeboden.
 
Voor het lager onderwijs zullen we de volgende dagen ook extra taken proberen te voorzien op bingel. De kinderen kunnen nu al vrij oefenen. In bijlage ook een document met kort wat uitleg over bingel en een link naar instructiefilmpjes.  We bekijken ook op welke manier we google classroom voor onze leerlingen 3de tem 6de leerjaar verder kunnen inzetten. 
 
Zet kinderen niet gedurende lange tijd achter de computer of tablet. Samen spelen buiten en als binnen (met speelgoed, gezelschapsspelen,...) is ook leerrijk. Zo ook het lezen van een boek of voorlezen aan je kind. 
 
In de loop van de volgende dagen proberen we waar mogelijk ons aanbod te verruimen.