Meer informatie over onze leerlingenraad vinden we terug in het volgende document:
Informatie over de Linde
Zin in leren! Zin in leven!: dat is waartoe het leren in elke katholieke basisschool bij de leerlingen moet leiden. Rekening houdend met de grote verscheidenheid aan talenten en mogelijkheden bij leerlingen is dat best een ambitieuze doelstelling.
ZILL is het nieuwe leerplanconcept van het katholiek basisonderwijs. Tussen Katholiek Onderwijs Vlaanderen en de Vlaamse Onderwijsinspectie is een overgangsperiode afgesproken om het leerplan gefaseerd in te voeren in basisscholen die tot de netwerkorganisatie van Katholiek Onderwijs Vlaanderen behoren.
Als school zullen wij op deze pagina regelmatig info brengen over de implementatie van dit nieuwe leerplan. Graag willen we jullie ook verder informeren via onderstaande folder.
We hebben een folder gevonden die we graag met u zouden delen.
Basisschool De Linde wil zich profileren als een zorgzame school waar kinderen en ouders zich welkom voelen.
Als schoolteam willen we een goede sfeer scheppen waarin voortdurend aandacht besteed wordt aan de eigenheid van elk kind. Een visie is iets waar we naartoe willen, hoe we het graag zien, waar we ons aan vasthouden en waar we dagdagelijks mee bezig zijn. Het is dan ook een continu veranderingsproces. Ons GOK - en zorgbeleid vormt mede de basis om onze kinderen goed onderwijs te bieden. Om dit te kunnen verwezenlijken vertrekken we steeds vanuit het zorgcontinuüm en de zeven uitgangspunten van handelingsgericht werken (HGW).
De kwaliteit ervan ligt binnen de structuur die we rond “zorg” hebben opgebouwd. Op het niveau van het kleuter- en lager onderwijs waakt een zorgcoördinator over de kwaliteit van de zorgaanpak. Per graad hebben we in de lagere school een zorgleerkracht. In de kleuterschool hebben we naast de zorgcoördinator ook nog een zorgleerkracht. De klasleerkracht is steeds de spilfiguur van de ontwikkeling en ontplooiing van de leerling in zijn klas. Hij of zij bouwt in samenwerking met de zorgleerkracht een krachtige leeromgeving uit. Zorgbreed werken en kansrijk onderwijs is teamwerk. Daarom is er wekelijkse afstemming tussen zorgleerkrachten, zorgcoördinatoren en directie (kernteam). De leerkracht staat er niet alleen voor. We maken voldoende uren vrij om klasintern ondersteuning te bieden. We steken in iedere fase (fase 0, 1, 2 en 3) van het zorgcontinuüm in op overleg. Zo ligt de focus van de klasbespreking (intern overleg) en overgangsgesprekken eerder in fasen 0 en 1, terwijl het zorgoverleg en multidisciplinair overleg (MDO) vooral een rol spelen in de fasen 1, 2 en 3. Een goede samenwerking met het CLB is hierin belangrijk. Vandaar ons tweewekelijks overleg tussen zorgleerkracht en de medewerker van het CLB. Om de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerling in kaart te brengen, is er in eerste instantie overleg nodig met de ouders. Dit overleg wordt systematisch gepland of extra op vraag georganiseerd. Tijdens deze overlegmomenten wordt er rekening gehouden met de inbreng van alle betrokkenen om zo tot concreet geformuleerde doelstellingen te komen.
Vanuit onze visie dat elk kind een rijk individu is, met talenten en groeikansen, hebben wij als school oog voor de cultuurgebonden (inhoudelijk) en persoonsgebonden ontwikkeling van elk kind. De uitdaging is om met alle partners de leerlingen kansen te bieden en deze te herkennen, benoemen, verruimen en verder te ontwikkelen. Samengevat: wij willen elk kind maximale kansen tot zelfontplooiing bieden!
KiVa, SAMEN MAKEN WE ER EEN FIJNE SCHOOL VAN !
Op 1 september 2016 is onze lagere school van start gegaan met het KiVa- antipestprogramma. In het schooljaar 2019 - 2020 hebben wij als school ons ingeschreven voor het KiVa- expertencontract.
Wat is KiVa?
‘Kiva’ is het Finse woordje voor ‘fijn’ of ‘leuk’. Het is ook de naam van een succesvol Fins antipestprogramma. KiVa-scholen zorgen ervoor dat kinderen, leerkrachten en ouders hun school als een veilige, aangename en stimulerende omgeving ervaren waarin pesten minder kans maakt.
KiVa is het eerste wetenschappelijk onderbouwde antipestprogramma waarmee Vlaamse basisscholen, op weg gezet door professionele trainers, aan de slag kunnen gaan. KiVa heeft als doelstelling pestproblemen te voorkomen én aan te pakken en sluit aan bij de eindtermen sociale vaardigheden van het lager onderwijs.
Breng ook eens een bezoek aan de algemene KiVa- website: http://www.kivaschool.be/
Download de KiVa- folder en de visietekst van onze school: KiVa-folder Visietekst KivA
Ons eigen KiVa-lied met dansje kan je hier bekijken:
Hieronder wordt onze agenda weergegeven